Trwają prace nad stworzeniem zrobotyzowanego wózka inwalidzkiego, który nauczy dzieci, jak się nim poruszać. Naukowcy zajmujący się projektem o nazwie ROLY (RObot-assisted Learning for Young drivers, czyli zrobotyzowany instruktor jazdy na wózku dla młodych pacjentów) w czasopiśmie poświęconym neuroinżynierii i rehabilitacji („Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation”) opisali swoje dokonania i testy przeprowadzone na grupie złożonej z dzieci pełnosprawnych i jednego małego pacjenta z porażeniem dziecięcym. Laura Marchal-Crespo współpracowała podczas testów z zespołem naukowym z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Konwencjonalne podejście do nauki korzystania z elektrycznego wózka inwalidzkiego oznacza duży nakład pracy i środków finansowych, ponieważ wymaga uczestnictwa wysoce wykwalifikowanego terapeuty. ROLY powstał po to, aby obniżyć koszta i poprawić dostęp do programów treningowych. Przy pomocy robota młodzi pacjenci mogą bezpiecznie uczyć się korzystania z wózka inwalidzkiego we własnym tempie i przy minimalnym udziale terapeutów.

Jedna z lekcji polega na tym, że pacjent podąża na wózku za małym robotem, który podróżuje po liniach wymalowanych na podłożu. Joystick używany do sterowania wózkiem jest wyposażony w opcję „force-feedback”,  która może fizycznie pomagać pacjentowi w prowadzeniu wózka. Siła reakcji jest uzależniona od bieżących „umiejętności” kierowcy. Jeżeli pacjentowi uda się dogonić robota, ten wykonuje specjalny taniec w rytm wygrywanej przez wózek melodii. Okazało się, że ta dodatkowa funkcja joysticka pozytywnie wpływa na proces przyswajania wiedzy zarówno przez zdrowe dzieci szkolone w dotykowym prowadzeniu, jak i u dziecka z poważnym upośledzeniem ruchowym. Podsumowując wyniki eksperymentu Marchal-Crespo powiedziała, że jej zespół ma nadzieję na stworzenie programu instruktażowego, który będzie przypominał dzieciom korzystanie z urządzeń w parkach rozrywki, ułatwiając tym samym naukę poruszania się na wózku inwalidzkim.


Źródło: http://www.physorg.com