Urządzenia mobilne otaczają nas ze wszystkich stron, a coraz częściej ich użytkownikami są małe dzieci. Wpływ tych sprzętów na rozwój i zachowanie najmłodszych nie został jeszcze dokładnie zbadany.
Naukowcy postanowili wziąć pod lupę telefony komórkowe, tablety i inne interaktywne urządzenia oraz przeanalizować ważne kwestie dotyczące stosowania tych gadżetów jako narzędzi edukacyjnych i ich potencjalnie niekorzystnego wpływu na rozwój ważnych narzędzi samokontroli.
Istnieje wiele artykułów opisujących badania, z których wynika, że dzieci poniżej 2,5 roku życia nie mogą nauczyć się z telewizji czy też materiałów wideo tyle, ile mogą przyswoić w ramach rzeczywistych interakcji. Brakuje jednak badań, które rozważałyby ten problem pod kątem interaktywnych aplikacji. Naukowcy dowiedli już, że media interaktywne, takie jak elektroniczne książki i oprogramowanie ułatwiające naukę czytania, mogą być pożyteczne w nauce słownictwa i czytania ze zrozumieniem, jednak tylko w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym lub starszych. Potencjalne korzyści edukacyjne możliwe do uzyskania przez maluchy poniżej 2 lat są jednak kwestionowane, ponieważ badania dotyczące mediów interaktywnych w tej grupie wiekowej są bardzo rzadkie, a poza tym powszechnie wiadomo, że dzieci zaczynające naukę chodzenia uczą się najlepiej poprzez realne doświadczenia dotykowe i interakcje z innymi ludźmi.
Naukowcy zauważają, że o ile korzystanie z urządzeń mobilnych może sprawić, że dzieci odniosą korzyści edukacyjne, to stosowanie tych urządzeń do odwracania uwagi podczas wykonywania codziennych czynności może być niekorzystne dla rozwoju społeczno-emocjonalnego najmłodszych. Jeżeli stanie się to przeważającym sposobem ich uspokajania i odwracania uwagi, to może to wpłynąć negatywnie na rozwój wbudowanych mechanizmów samokontroli dziecka.
Wiadomo już, że przedłużone oglądanie telewizji hamuje rozwój językowy i społeczny dzieci. Korzystanie z mediów mobilnych w podobny sposób ogranicza czas spędzony na interakcji z innymi ludźmi. Amerykańscy pediatrzy zastanawiają się, czy częste korzystanie z tych urządzeń przez najmłodszych może zaburzać rozwój empatii, rozwój społeczny i umiejętności rozwiązywania problemów, które zazwyczaj są nabywane w drodze odkrywania świata, luźnej zabawy czy interakcji z rówieśnikami. Media mobilne przyczyniają się też do wyeliminowania zajęć opartych na dotyku, które są bardzo ważne dla rozwoju umiejętności czuciowo-ruchowych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, mających wpływ na naukę matematyki i przedmiotów ścisłych.
Na drodze do rozwiązania tej zagadki jest wiele niewiadomych. Dlatego naukowcy radzą rodzicom zapoznać się z działaniem aplikacji mobilnych, zanim pozwolą swoim dzieciom na ich używanie. Rodzice powinni korzystać z nich razem z najmłodszymi, ponieważ takie wspólne poznawanie interaktywnych programów i gier zwiększa ich wartość edukacyjną. Amerykańscy pediatrzy uważają, że w przypadku mediów mobilnych istnieje więcej pytań niż odpowiedzi. Dopóki ich nie uzyskamy, warto jednak spędzać z dziećmi więcej czasu bez komórki czy tabletu w dłoni.
Źródło: www.sciencedaily.com